Szelacoaching
  • Főoldal(current)
  • Blog(current)
  • Belépés(current)

Egy érdekes kísérlet margójára

Kategória: Business Coaching

Az elmúlt évek alatt megtanultam, hogy ha problémám akad bátran beszéljek róla. Az emberi kapcsolataim, a mély és őszinte beszélgetések által kiemelten fontossá váltak az életemben. De miért van az, hogy elég egy átbeszélt óra, és utána jobban érezem magam? Hiszen nem változott semmi, vagy mégis? Amikor jól felteszünk egy kérdést, akkor a válasz sem várat sokáig magára. Így is történt, egy nem várt helyről, a vezetés és szervezés tananyagban találtam meg amit kerestem. Itt hallottam egy kísérletről, amely úgy lett mindent felforgatóan sikeres, hogy egy nagy csavarral a végén pont az ellenkezőjét bizonyította be, mint amit vártak tőle.

image of the post

 

 

Történet az 1920-as években kezdődött az amerikai Western Electric Company Hawthorne-i gyárában. A kísérletek folytak hogyan lehet hatékonyabb munkára ösztönözni a gyárban dolgozókat. Egy csoport munkást a tudósok arra kértek, hogy egy külön gyárrészben végezzék a munkájukat. Első kísérletként változtatták a világítás erősségét. Arra voltak kíváncsiak, hogy ez a változás befolyásolja -e a munkások termelékenységét. Ha javítottak, ha rontottak a látási viszonyokon az eredmény ugyanaz lett, jobb lett a termelés. Értetlenül vakarták a fejüket a kutatók, nem erre számítottak. Folytatták a kísérleteket több csoporttal, kontroll csoporttal, és hasonló eredményt kaptak. Megismételték a kísérleteket, és ugyanez történt a fűtés változtatásával is, kellemes melegben vagy már zavaró hidegben is eredményesebb volt a csoport termelése, mint a kísérlet előtt.

 

 

A kísérlet másik szakaszában amikor megkérdezték a munkásokat, hogy elégedettek -e a világítással, ha mondták, hogy nem, akkor a kísérlet vezetői kicserélték a lámpákat, de azonos méretű izzókat tettek vissza.

 

Nem változott a megvilágítás erőssége, és újabb meglepő eredmény született: hatékonyabban dolgoztak ekkor is a munkások.

A kutatók nem értették, hogyan lehetséges mindez. Az lett volna a logikus, ha rosszabbodnak a körülmények, azzal a teljesítmény is egyenesen csökkenne. De meglepetésre pont az ellentéte történt. Miért? Miért? Miért? Kérdezték a döbbent kutatók.

 

Ezen a ponton bevonták a kísérletbe Elton Mayo-t a Harvard Egyetem pszichológia professzorát, és feltették neki is a kérdést: Miért nőtt a termelékenység? Miért voltak elégedettek a munkások akkor is, ha nem is változott semmi? Miért dolgoztak hatékonyabban, ha alig láttak már, vagy egyre hidegebb lett a terem?

 

Mayo és csapata felismerte, nem a munkakörülmények voltak itt a kulcsa a változásnak, hanem a munkásokra szánt figyelem és a különleges bánásmód. A munkások a kutató csoporttól kapott figyelemre reagáltak és nem a javuló munkafeltételekre. Ettől kezdve nevezi a pszichológia a jelenséget Hawthorne-hatásnak.

 

Mi fontos a mai kor embere számára?

A mindennapi életünkben egyre ritkábban ülünk le csak azért, hogy beszélgessünk és még ritkábban, hogy meg is hallgassuk egymást. Pedig azzal, hogy hogy van valaki, aki odafigyel ránk is, csodát tesz velünk. A beszélgetések során az értő figyelem hatására úgy érezzük, hogy fontosak, értékesek vagyunk hiszen foglalkoznak velük.

„A szeretet mindenekelőtt a csendben való figyelem. Szeretni azt jelenti, hogy figyelsz.” mondta Antoine de Saint Exupéry . És megteremthetjük a Hawthorne-hatásunkat a saját életünkben is.

Felhasznált irodalom:

Gyulavári Tamás, Mitev Ariel, Neulinger Ágnes, Neumann-Bódi Edit, Simon Judit, Szűcs Krisztián A Marketingkutatás alapjai

Kjell Grønhaug, Pervez Ghauri: Kutatásmódszertan az üzleti tanulmányokban

 

2021-04-16

1191

418 szó

3 perc

Előző Következő
  • Főoldal(current)
  • Blog(current)
  • Belépés(current)

© Copyright 2020 WebforSol • All Rights Reserved | Impresszum | Licenszek | Süti kezelési tájékoztató | Adatkezelési tájékoztató

Impresszum

Szolgáltató: Horváth-Szeles Adrienn egyéni vállalkozó - Szelacoaching fantázianéven

Székhely: 7636 Pécs Szaturnusz u.109.

Elérhetőség: info@Szelacoaching.hu

Adószám: 76536560-1-22 (alanyi adómentes)

Kamara: Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparakamarai

A nyilvántartásba történő bejegyzésre a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 82.§ (2) bekezdése és a 86. § (3) bekezdése alapján került sor.


Tárhelyszolgáltató:

Neve: 23VNet KFT.

Székhelye: 1132 Budapest, Victor Hugo u. 18-22.

e-mail címe: info@net23.hu

telefonszáma: +36-1-8089886

adószáma: 12188224-2-43

Licenszek

Font Awesome Free is free, open source, and GPL friendly. You can use it for commercial projects, open source projects, or really almost whatever you want.


Bootstrap Logo

Bootstrap is released under the MIT license and is copyright 2018 Twitter. Boiled down to smaller chunks, it can be described with the following conditions.


smoke.js

MIT License Copyright (c) 2019 Guillermo Webster


Animations powered by GreenSock

Süti kezelési tájékoztató

Ez az oldal cookie-kat, rövid adatfájlokat használ, amiket a felhasználó számítógépén a honlap elhelyez. A cookie célja, hogy az adott internetes szolgáltatás használatát megkönnyítse, kényelmesebbé tegye. Az Európai Bizottság irányelvei alapján, ez a honlap csak olyan cookie-kat használ, melyek a szolgáltatás használatához elengedhetetlenül szükségesek, ilyen cookie-k esetén elegendő a felhasználó tájékoztatása. Kijelentjük továbbá, hogy cookie-kban a felhasználó személyes adatait nem tároljuk. Az adatkazelési tájékoztató itt található.