Szelacoaching
  • Főoldal(current)
  • Blog(current)
  • Belépés(current)

Konfliktuskezelés 4. Baglyokkal huhogass, verebekkel csiripelj

Kategória: Business Coaching

Munkahelyi kezeletlen konfliktusoknak nagy tétje lehet. Az esetek nagy többségében nem tehetjük meg, hogy hátat fordítunk a problémának. Egy régi magyar szólás szerint „Baglyokkal huhogass, verebekkel csiripelj” ez azt jelenti, alkalmazkodj a környezetedhez. Helyezkedj bele, és gondold át a másik helyzetét. Ez a gondolat segít, amikor egy kényes konfliktust készülsz feltálalni.

image of the post

 

Hat blogon át a konfliktuskezelés témát járom körül több oldalról, és nézőpontból.  Előző, harmadik „Tegyük ki a halat az asztalra” blogban írtam egy konfliktus megoldás receptről.

Beszéljük arról is, mi történik, ha nem sikerül az első beszélgetés, és nincs megegyezés, a konfliktus tovább feszül. Gondold végig, hányszor fordult már elő veled, hogy szerettél volna tisztázni egy konfliktust, de a másik oldalon falakba ütköztél.

Nem jelenti minden esetben azt, hogy a helyzet már megoldhatatlan. Lehet, hogy az idő nem volt alkalmas, lehet, hogy van olyan dolog a háttérben, amiről nem esett szó.

 

 

Az is oka lehet, hogy a visszajelzés, még ha konstruktív is, és nem támadó, akkor is védekezést vált ki a túloldalon. Számolj azzal, hogy az elmondott probléma miatt a másik félben kényelmetlen érzés, akár stressz is keletkezhet. Ez vissza vezethető akár egy régebbi rossz tapasztalatára, amit kivetít a mostanira is. De maga a stressztípusa is okozhatja. Van, akinek kötélből van az idege, van, aki azonnal robban, ha kényelmetlen helyzet éri.

Nézzünk két eltérő típust. Munkahelyen konfliktus alap forrása lehet, ha együtt dolgoznak, mert különböző szabályok mentén kezelik a problémás helyzetet.

 Meyer Friedman és Ray Rosenman négy típusát különböztette meg a stressz kezelésnek, ebből vegyük példánknak „A” és „B” típust. A kitalált példámban „A” típusba Aladár, „B” típusba Botond tartozik.  Ha Aladár és Botond együtt dolgoznak, az már magában hordozza a konfliktus magját:

Aladár nem törődik az idővel, a munkájában a versenyhelyzeteket szereti. Mindig siet, a munka megbeszéléseken türelmetlenül elmondja, amit fontosnak tart, és alig figyel mások mondandójára. Nem mutatja ki, és nem mesél az érzelmeiről.

Botond nem szereti, ha versenyeznie kell, szereti a harmóniát maga körül. Nem kapkod, de fontos számára a pontos és kiszámítható munka. Türelmesen végig hallgatja a megbeszéléseken a másik fél beszámolóját. Egyszerre csak egy dologgal foglalkozik, és ennek nyugodtan áll neki, nem tűri, ha hajszolják.

Aladár nagyobb teherbírású, és egyszerre több munkát is szorosan fog. Folyton úgy érzi, hogy Botond meg sem közelíti az Ő teljesítményét. Botond úgy érzi, amikor számára Aladár a munkát ledelegálja, hog Aladár türelmetlen, és nem egyértelműen mondja el az elvárásait. Botond sokkal higgadtabban kezeli a konfliktusokat. Viszont ritkán áll ki önmagáért, és ha kínos helyzetbe kerül, vagy nem ért egyet, szabadkozni kezd, és nem áll ki az érdekei védelmében.

Ha Aladár és Botond egy projektben dolgoznak, és meg kell beszélni egy kérdéses ügyet Aladár nem oldja a feszültséget, és nem mutat önmérsékletet. Hajlamos túlreagálni dolgokat, szinte minden nap dohog valamiért Botond miatt.

Aladárnál rendszeresen „kiveri a biztosítékot” ha Botond a legnagyobb nyugalommal végzi a munkáját, miközben Aladár rendszeresen rohan, szinte minden nap túlórázik, és még az ebéd idejében is dolgozik. Aladárnak bűntudata van, ha szabadidejében pihen. Értetlenül áll amikor Botond viselkedése előtt, hisz minden alkalommal elmondja, ami nem jól működik, de Botond mintha ezt nem hallaná meg.  Botond mentegetőzni kezd, de nem áll ki önmagáért.  A kettejük közötti konfliktus pedig napról-napra egyre mélyül.

 

A fenti példából kiindulva, ha a konfliktus felvázolása után nem sikerül oldani a feszültséget, érdemes átgondolni, lehet, hogy a másik féllel nem egy stressztípusba tartozunk. Ekkor megoldást segítheti, ha odafigyelünk arra, amit a másik fél nem szeret, és ezt elkerüljük: 

„A” típust ne várassuk, és ne terheljük az érzelmeinkkel. A munkára fókuszáljunk, és azt emeljük ki, ami a közös munkánkban eredmény lehet.

„B” típussal ne bánjunk túl nyersen, kerüljük a letámadást. Bíztassuk arra mondja el mit érez, hogyan látja a kettőnk helyzetét.

Ha viszont nem sikerül megoldani a problémát, és a szőnyeg alá söpörjük a feszültség egyre jobban növekszik, és a meg nem oldott problémák pedig elégetik az energiánkat, Ez a munka hatékonyságában, és a munkahelyi rossz légkörben is megmutatkozik. Ilyenkor érdemes küldő segítséget kérni, és egy harmadik személyt bevonni. 

A következő részben arról lesz szó, mit tehetünk, ha minden igyekezetünk ellenére a konfliktus túlmegy minden határon, és mobbingba csap át.   

Korábbi részek:

Konfliktuskezelés 1. Arthur vs Don Quijote

https://szelacoaching.hu/?page=blogreader&post=124

Konfliktuskezelés 2. Mielőtt a ködben megszólalnál

https://szelacoaching.hu/?page=blogreader&post=125

Konfliktuskezelés 3. Tegyük ki a halat az asztalra!

https://szelacoaching.hu/?page=blogreader&post=126

 

Felhasznált irodalom:

[1] Sasfy György: Zoltán Konfliktuskezelés, Stesszkezelés, Dialóg Campus Kiadó, Budapest, 2018

https://mek.oszk.hu/09100/09112/html/0004/15706.html

McLeod, SA (2017). A típusú személyiség. Egyszerű pszichológia. https://www.simplypsychology.org/personality-a.html

2021-09-25

1133

726 szó

4 perc

Előző Következő

Időpontfoglalás

Üzenetküldés

  • Főoldal(current)
  • Blog(current)
  • Belépés(current)

© Copyright 2020 WebforSol • All Rights Reserved | Impresszum | Licenszek | Süti kezelési tájékoztató | Adatkezelési tájékoztató

Impresszum

Szolgáltató: Horváth-Szeles Adrienn egyéni vállalkozó - Szelacoaching fantázianéven

Székhely: 7636 Pécs Szaturnusz u.109.

Elérhetőség: info@Szelacoaching.hu

Adószám: 76536560-1-22 (alanyi adómentes)

Kamara: Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparakamarai

A nyilvántartásba történő bejegyzésre a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 82.§ (2) bekezdése és a 86. § (3) bekezdése alapján került sor.


Tárhelyszolgáltató:

Neve: 23VNet KFT.

Székhelye: 1132 Budapest, Victor Hugo u. 18-22.

e-mail címe: info@net23.hu

telefonszáma: +36-1-8089886

adószáma: 12188224-2-43

Licenszek

Font Awesome Free is free, open source, and GPL friendly. You can use it for commercial projects, open source projects, or really almost whatever you want.


Bootstrap Logo

Bootstrap is released under the MIT license and is copyright 2018 Twitter. Boiled down to smaller chunks, it can be described with the following conditions.


smoke.js

MIT License Copyright (c) 2019 Guillermo Webster


Animations powered by GreenSock

Süti kezelési tájékoztató

Ez az oldal cookie-kat, rövid adatfájlokat használ, amiket a felhasználó számítógépén a honlap elhelyez. A cookie célja, hogy az adott internetes szolgáltatás használatát megkönnyítse, kényelmesebbé tegye. Az Európai Bizottság irányelvei alapján, ez a honlap csak olyan cookie-kat használ, melyek a szolgáltatás használatához elengedhetetlenül szükségesek, ilyen cookie-k esetén elegendő a felhasználó tájékoztatása. Kijelentjük továbbá, hogy cookie-kban a felhasználó személyes adatait nem tároljuk. Az adatkazelési tájékoztató itt található.